Le Petit Morvan in Villapourçon

De Morvan is bij uitstek een wandelgebied. Na 10 jaar verbouwen/renoveren zijn we pas de laatste jaren echt aan het wandelen toegekomen. En wat voelt het als een voorrecht om in zo’n fantastisch wandelgebied te verblijven. De Morvan verveelt nooit en de uitzichten/landschappen wisselen bij praktisch iedere bocht die je maakt.

In beide huizen zijn wandelkaarten van de directe omgeving en ook van andere delen van de Morvan beschikbaar.
We hebben een 4-tal wandelingen  uitgezet die u direct vanaf Les Deux Morvans kunt beginnen.
Ze zijn beschikbaar in GPS vorm. Download hier de GPS-tracks.
Op de meeste smartphones zit tegenwoordig wel GPS. In le Petit Morvan is een GPS-navigator aanwezig die gebruikt mag worden.

Download de PDF-file van onze wandelbrochure.

wandelbrochure

Over de Routebeschrijvingen:
De routebeschrijvingen loodst u van het ene goed herkenbaar punt naar het volgende, waarbij steeds de afstand vanaf het beginpunt genoemd wordt. Achter de omschrijving van het punt staat tussen haakjes veelal de hoogte in meters genoemd. Tussen deze goed herkenbare punten zijn er meerdere aanwijzingen, waarbij steeds een afstand en een actie genoemd zijn. Daarachter staat tussen haakjes extra informatie (bv. ‘stijgend bospad’ of ‘rode markering’).
Afstanden zijn aangegeven in (kilo)meters. Dit omdat de snelheid voor iedereen anders is en de afstand in meters de enige absolute maat geeft. Na verloop van tijd weet u hoelang u gemiddeld nodig heeft voor één kilometer en kunt u, indien gewenst, zelf de afstanden omrekenen naar tijd. De afstanden moet u niet interpreteren als een tot op de meter nauwkeurige afstand. Het is een indicatie, die u een goede indruk geeft wanneer u een volgend punt kunt verwachten.
Er worden een aantal aanduidingen gebruikt om een type kruising te beschrijven: een T-splitsing is een kruising in de vorm van een T, waarbij u uit de poot komt en dus niet rechtdoor kan. Een Y-splitsing is een kruising in de vorm van een Y, waarbij u ook weer uit de poot komt, maar nu de keuze heeft uit 2 mogelijkheden.
Richtingen zijn aangegeven in afkortingen van de kompasrichtingen, dus met de klok mee: N,NO, O, ZO, Z, ZW, W, NW, N (of in het Engels: N, NE, E, SE, S, SW, W, NW, N). Het is altijd handig om een kompas mee te hebben en het bepalen van de richting is een zeer eenvoudige handeling.
De bij de activiteit opgegeven tijdsduur gaat uit van een gemiddeld tempo en is exclusief pauzes. Het vinden van de weg met deze routebeschrijving gaat het best als u enkele regels vooruit leest: Wat is het volgende punt en hoeveel kilometer is dat nog? Na hoeveel meter komt de volgende aanwijzing?
Wandeling A “Rondje Platteland” (4,8 km)

0 km WP001 (Huis “Les Deux Morvans”, hoogte 469m,)

Loop vanuit het huis naar het asfaltweggetje.
1.    Ga met uw rug naar de huisjes, rechtsaf (asfaltweg, Koers N-O).
2.    Na 50m rechtsaf (onverharde weg met stenen, sterk dalend).
3.    125m rechts de onverharde weg aanhouden (stenige onverharde weg, dalend).
4.    Na 1,1km

1,3 Km WP002 (“Moulin de la Ruchette”, hoogte 386m)

Hier kunt u honing en jam kopen bij de Nederlandse eigenaren.

1.    Ga rechts op de asfaltweg (asfaltweg, licht stijgend). Vervolg de asfaltweg en loop door het dorp “ La Ruchette”  heen.
2.    Na 800m

2,1 Km Wp003 (Kruisbeeld in “La Ruchette”, hoogte 420m)

1.    Ga rechtsaf (asfaltweg, sterk stijgend, koers N-NO).
2.    Na 150m gaat de asfaltweg over in een onverharde weg. Volg deze tot u weer uitkomt op een asfaltweg.
3.    Na 850m op asfaltweg rechts.
4.    Na 950m

4 Km Wp004 (Bocht en picknick plek bij “la Pompie” Hoogte 520m)

1.    Houdt rechts aan op de asfaltweg.
2.    Na 50m bij driesprong van asfaltwegen rechts houden (asfaltweg).
3.    Na 600m Y-splitsing links (asfaltweg, dalend). U bent al bijna bij “ Les Deux Morvans”.
4.    Na 150m

4,8 km WP001 “Les Deux Morvans”, einde wandeling

Wandeling B  “Ons Landje”

0 km WP001 (Huis “Les Deux Morvans”,  hoogte 469m)

Loop vanuit het huis naar het asfaltweggetje.

1.    Ga met uw rug naar de huisjes, rechtsaf. (asfaltweg, Koers N-O).
2.    Na 50m rechtsaf (onverharde weg met stenen, sterk dalend).
3.    Na 125m links van onverharde weg, graspad/wandelpad in (koers Oost).
4.    Na 600m grote driesprong in het bos, rechts (bosweg, dalend, Koers ZW). Loop langs het veldje met het veldje aan uw rechterhand.
5.    Na 200m houdt links aan bij vage  Y-splitsing in het bos. Volg het linkerpad langs de stenen (bospad, dalend). Vervolg het dalende bospad wat zig-zag naar beneden gaat tot aan het veldje met het stroompje “Le Dragne” en u bereikt “ons landje”. Een geweldig plek voor een picknick.

Picknick bij Les Deux Morvans!

Ons “landgoed” loopt door tot onderin het dal.

Voor de gebruikers van Les Deux Morvans hebben we een picknickmand met servies en bestek klaar staan.

Op onderstaande foto’s kun je dat idyllische plekje alvast bewonderen.
Je loopt kans op natte voeten maar dat zal de pret vast niet drukken!

6.    U kunt de weg terug volgen naar Les Deux Morvans via de heenroute, maar voor de klimmers is het mogelijk om links van de rotswand waar u tegenaan kijkt als u het landje op komt, naar boven te klimmen. Nadat u boven bent gekomen treft u na ongeveer 50-70 meter een bospad aan. Op dit pad slaat u rechtsaf en vervolgt dit pad tot aan Moulins de la Ruchette. Hier slaat u rechtsaf en u volgt dit pad weer tot aan Avaux.

Wandeling C  “Rondje door het water… “  (6,9 Km)

0 km WP001 (Huis “Les Deux Morvans”,  hoogte 469m)

Loop vanuit het huis naar het asfaltweggetje.
1.    Ga met uw rug naar de huisjes, rechtsaf (asfaltweg, koers N-O).
2.    Na 325m aan het einde van Avaux bij kruisbeeld, rechts van asfaltweg af (onverharde weg, licht dalend).
3.    Na 475m negeer afslag naar links en vervolg de onverharde weg (koers ZZW).
4.    Na 400m pad maakt een grote haarspeldbocht (2 maal). Vervolg het hoofdpad en negeer afslagen. Uiteindelijk gaat het pad dalen in NNO richting. U daalt af richting het water.
5.    Na 575m ga scherp rechts (bosweg/pad, licht dalend, koers ZZO). U hoort het stroompje en volgt deze aan uw linkerhand.
6.    Na 150m

1,9 km Wp005 Kapotte brug over stroompje, (hoogte 423m)
1.    Steek met wat klauterwerk over de oude, kapotte brug en vervolg de bosweg (koers Zuid). U volgt nu het stroompje aan uw rechterhand. Blijft u beneden langs water.
2.    Na 400m

2,3 km WP006 Nogmaals oversteek stroompje, nu zonder brug (hoogte 417m)
1.    Even springen over het water en vervolg het bospad rechtdoor (koers ZZW). Het pad stijgt.
2.    Na 150m let op: vage Y-splitsing, beetje door een stroompje, rechts, bospad vervolgen (stijgend, koers ZW).
3.    Na 550m bij vage driesprong in het bos, rechts (bosweg, dalend). U heeft aan uw linkerhand een klein bosdalletje  met een klein stroompje (seizoen afhankelijk). Koers begint West en gaat naar Noord.
4.    Na 400m treft u de beek. Let goed op!: U moet linksaf, waden door het water, beetje klauteren. Vervolg aan de andere kant het pad (koers N).
5.    Na 50m links, vervolg het bospad stijgend (koers WNW) met aan uw rechterhand het stroompje.
6.    Na 150m vervolg rechts het bospad, waadt door het water. Blijf de Dragne aan uw rechterhand volgen (koers NW).
7.    Na 750m vervolg rechtdoor de bosweg (licht dalend, koers NW).
8.    Na 300m steek klein bosstroompje over en ga rechtdoor op bospad (koers West). Pad is even verwijderd van de Dragne.
9.    Na 300m pad komt uit bij weitje en een huis aan uw rechterhand. Vervolg het pad rechtdoor (grasweg).
10.    Na 125m op onverharde weg met huisje rechts (licht dalend).
11.    Na 550m

5,65 km WP002 “Moulin de la Ruchette”, (hoogte 386m)

1.    ga na “Moulin de la Ruchette” rechts van asfaltweg af (grasweg/onverharde weg, licht stijgend, koers Oost). Vervolg deze onverharde weg helemaal naar boven naar Avaux.
2.    Na 1250m aangekomen op de asfaltweg gaat u linksaf en komt u uit bij “Les Deux Morvans”.

6,9km Einde wandeling C

Wandeling D “rondje Villapourcon” (9 km)

0,0km Wp 001 Huis “Les Deux Morvans”, (hoogte 469m)

Loop vanuit het huis naar het asfaltweggetje.

1.    Ga met uw rug naar de huisjes, rechtsaf (asfaltweg, koers NO). Volg de asfaltweg en negeer afslagen.
2.    Na 600m driesprong van asfaltwegen in “La Pompie” rechtsaf (asfaltweg, gele markering, koers Oost). De gele markering is echter erg schaars aanwezig.
3.    Na 75m asfaltweg gaat over in onverharde weg/karrespoor (dalend, koers ONO) Volg deze prachtige bosweg naar beneden.
4.    Na 600m beekje loopt over het pad (seizoen afhankelijk). Vervolg de bosweg (dalend, koers Oost)
5.    Na 100m

1,4km Wp009 Bruggetje bij dammetje, (hoogte 444m)

1.    Let op! Vervolg het pad en houdt het water aan uw rechterhand (bosweg, licht stijgend, Koers ONO)
2.    Na 75m

1,5km WP010 Bosweg-brug over water, (hoogte 440m)

1.    Volg rechts de bosweg (Koers ZO). De bosweg gaat stijgen en gaat ongeveer richting oost.
2.    Na 200m Y-splitsing links (bosweg, stijgend, koers Oost).
3.    Na 75m in de bocht van de bosweg rechtdoor, wandelpad langs weide nemen. (Koers Oost). Er is gele markering, maar deze is slecht aanwezig. Blijft u dit prachtige pad langs de weide en het water volgen.
4.    Na 500m

2,2km Wp011 Driesprong  boswegen bij beek met geel rode markering (hoogte 481m)

1.    Ga links (bosweg, stijgend, koers NNO, GR rood/gele markering).
2.    Na 500m op onverharde weg links (GR rood/gele markering).
3.    Na 25m rechts weer van onverharde weg af de bosweg in (dalend, GR rood/gele markering). De GR rood/gele markering is hier niet duidelijk aanwezig, maar vindt u verderop weer terug.
4.    Na 650m op asfaltweg met huis aan uw rechterhand, rechtdoor (asfaltweg, licht stijgend, GR rood/gele markering).
5.    Na 125m

3,5km WP012  Driesprong van asfaltwegen in Dragne/eventuele afslag naar Etang de Rangère, (hoogte 538m)

(Nb. Indien u naar het meer van Rangère wilt lopen, dat moet u hier rechtsaf gaan. U kunt dan een rondje om het meer lopen. Hier is geen omschrijving van. U keert dan weer terug op dit punt en vervolgt u de wandeling.)

1.    Blijf de asfaltweg rechtdoor volgen tot aan de D18.
2.    Na 200m

3,7km WP013 D18 in Dragne, (hoogte 543m)
1.    Steek de D18 schuin naar links over en ga de grasweg tussen twee huizen in (stijgend, GR rood/gele markering).
2.    Na 100m steek onverharde weg over (bosweg, GR rood/gele markering).
3.    Na 200m onverharde weg links (onverharde weg, licht dalend, GR rood/gele markering).
4.    Na 50m rechts van onverharde weg af (bosweg, dalend, GR rood/gele markering). Blijft u het pad tussen de weilanden volgen. Koers WNW).
5.    Na 725m op driesprong rechtdoor (grasweg langs weiden, dalend, GR rood/gele markering).
6.    Na 125m driesprong rechts (wandelpad tussen struiken, dalend, GR rood/gele markering).
7.    Na 200m op asfaltweg vlak voor Villapourcon rechts (asfaltweg, GR rood/gele markering)
8.    Na 125m driesprong rechtdoor (asfaltweg, stijgend, GR rood/gele markering “C7”)
9.    Na 25m links van asfaltweg  af (onverharde weg, GR rood/gele markering). De weg gaat hier omhoog naar het centrum van Villapourcon.
10.    Na 300m

5,6km WP014  kerkje Villapourcon, (hoogte 431m)
Nb. Aan het pleintje van de kerk zit een cafeetje waar u koffie kunt drinken.

Terugweg naar Avaux: WP014 kerkje Villapourcon hoogte 431m
Nb. U kunt hier dezelfde weg terug lopen of via kleine asfaltweggetjes terug naar Avaux. Daarvan volgt hier de beschrijving.

1.    Ga met uw rug naar het cafeetje en de kerk richting het kerkhof wat u in de verte ziet liggen (asfaltweg, stijgend, Gele markering, Koers Oost).
2.    Na 100m viersprong bij begraafplaats rechtsaf (asfaltweg, dalend, gele markering, “C7, Les Champs Ragots”).
3.    Na 375m driesprong rechtdoor (asfaltweg, “C7, Champs Ragots”). Vanaf hier volgt u geen markeringen meer. Volg het asfaltweggetje tot in “Les Champs Ragots”
4.    Na 1,4km

7,5km Wp015 “Les Champs Ragots” D18 (hoogte 477m)

Nb op de kaart staat dat er nog een route via het bos terug is naar Avaux. Deze is echter overwoekerd en niet goed te vinden. Vandaar dat we de route via de C7 laten lopen naar Avaux.

1.    Ga rechts (asfaltweg, D18, licht dalend).
2.    Na 25m links van D18 af (asfaltweg, stijgend, C7 richting Avaux).
3.    Vervolg de asfaltweg tot in Avaux.
4.    Na 1,5km komt u aan bij “Les Deux Morvans”.